close

 

和醜陋的外表不同,迪士尼賦予了柯西莫多這個角色柔和清亮的嗓音

當他唱到「I swear it must be Heaven's light (我發誓,那一定就是天堂之光)」一句,足堪天籟

 

佛洛羅法官的聲音讓我想到飾演石內卜一角的演員,已逝的亞倫瑞克曼,巧合的是這位演員在瘋狂理髮師這部電影裡也曾演出邪惡法官一角

佛洛羅的唱功不錯,但歌詞就讓人白眼了

 

這段二重唱很有趣,柯西莫多將這位第一個對他釋出善意的美麗女人視作天使,歌聲滿懷希望、喜悅及期盼

可是一向看不起吉普賽人的佛洛囉,則將讓自己動心的吉普賽姑娘看成妖孽,不願坦承面對自己的心情,卻又壓抑不住,歌聲滿是掙扎、矛盾與痛苦

 

Enjoy it!

 

中英歌詞/Lyrics:
(中文部份為本人自行翻譯,如有誤歡迎留言指教;如需取用/引用/轉載請務必事先告知)

 

Quasimodo:

So many times out there

I've watched a happy pair of lovers walking in the night

They had a kind of glow around them

It almost looked like heaven's light

 

柯西莫多:

數不清有多少次

我看著那成對的快樂情侶在夜色中散步

他們身旁都有一種特殊的光芒

看起來彷彿天堂之光

 

I knew I'd never know that warm and loving glow

Though I might wish with all my might

No face as hideous as my face

Was ever meant for heaven's light

 

我很清楚自己永遠體驗不到那溫暖而飽含愛意的感覺

雖然我是如此深切地渴望

像我這樣醜陋的長相

註定永遠與天堂之光無緣

 

But suddenly an angel has smiled at me

And kissed my cheek without a trace of fright

 

但突然間一個天使對我露出微笑

並且毫無畏懼地親吻我的臉頰

 

I dare to dream that she might even care for me

And as I ring these bells tonight

My cold dark tower seems so bright

I swear it must be Heaven's light

 

我忍不住奢望她或許有可能會在乎我

今晚當我敲響這些鐘

這又冷又黑的鐘樓看起來如此明亮

我發誓,那一定就是天堂之光

 

Chorus:

Confiteor deo omnipotenti  (I confess to God almighty)

Beatae Mariae semper virgini  (To blessed Mary ever virgin)

Beato Michaeli archangelo  (To the blessed Archangel Michael)

Sanctis apostolis omnibus sanctis  (To the Holy Apostles, to all the saints)

 

合唱:

我向全能的上帝告解

向無瑕的萬福聖母告解

向受祝福的大天使長米迦勒告解

向神聖的使徒們,向所有的至高聖人

 

Frollo:

Beata Maria, you know I am a righteous man

Of my virtue I am justly proud

 

佛洛羅:

萬福瑪麗亞,妳知道我是一個正直的人

我總是以我的美德為傲

 

Chorus:

Et tibit Pater  (And to you, Father)

 

合唱:

還有向您,聖父

 

Frollo:

Beata Maria, you know I'm so much purer than

The common, vulgar, weak, licentious crowd

 

佛洛羅:

萬福瑪麗亞,妳知道我遠比那些

普通、庸俗、軟弱、不知節制的大眾都要來得純潔

 

Chorus:

Quia peccavi nimis  (That I have sinned)

 

合唱:

告解我的罪

 

Frollo:

Then tell me, Maria, why I see her dancing there?

Why her smold'ring eyes still scorch my soul

 

佛洛羅:

那麼請告訴我,瑪麗亞,為何我看見她的舞蹈

為什麼她那魅惑的雙眼仍然燒灼我的靈魂?

 

Chorus:

Cogitatione  (In thought)

 

合唱:

在思想

 

Frollo:

I feel her, I see her, the sun caught in her raven hair

Is blazing in me out of all control

 

佛洛羅:

我感受到她,我看到她,陽光在她烏黑秀髮上閃耀的光芒

耀眼到讓我失去所有理智

 

Chorus:

Verbo et opere  (In word and deed)

 

合唱:

在言語和行為上

 

Frollo:

Like fire, Hellfire

This fire in my skin

This burning desire

Is turning me to sin

 

佛洛羅:

彷彿火焰,地獄之火

這股欲火在我體內

這股熊熊燃燒的欲望

逼得我背棄美德轉向罪惡

 

It's not my fault

 

不是我的錯

 

Chorus:

Mea culpa  (Through my fault)

 

合唱:

我有罪

 

Frollo:

I'm not to blame

 

佛洛羅:

這不該怪我

 

Chorus:

Mea culpa  (Through my fault)

 

合唱:

我有罪

 

Frollo:

It is the gypsy girl

The witch who sent this flame

 

佛洛羅:

是那個吉普賽女孩

那個女巫點燃這股欲火

 

Chorus:

Mea maxima culpa  (Through my most grievous fault)

 

合唱:

我有大罪

 

Frollo:

It's not my fault

 

佛洛羅:

不是我的錯

 

Chorus:

Mea culpa  (Through my fault)

 

合唱:

我有罪

 

Frollo:

If in God's plan

 

佛洛羅:

如果一切都是上帝的旨意

 

Chorus:

Mea culpa  (Through my fault)

 

合唱:

我有罪

 

Frollo:

He made the devil so much

Stronger than a man

 

佛洛羅:

是祂將惡魔造得比人類還要強大

 

Chorus:

Mea maxima culpa  (Through my most grievous fault)

 

合唱:

我有大罪

 

Frollo:

Protect me, Maria

Don't let this siren cast her spell

Don't let her fire sear my flesh and bone

Destroy Esmeralda

And let her taste the fires of hell

Or else let her be mine and mine alone

 

佛洛羅:

請保護我,瑪麗亞

別讓這女妖的魔咒得逞

別讓她的火焰將我吞噬

摧毀艾絲梅拉達

讓她嚐嚐地獄之火的滋味

否則就讓她成為我的,只屬於我一人

 

-Minister Frollo, the gypsy has escaped

-What?

-No longer in the cathedral, she's gone

-But how? Never mind, get out, you idiot

I'll find her, I'll find her if I have to burn down all of Paris

 

-佛洛羅大人,那個吉普賽人逃走了

-什麼?

-我們在教堂裡到處都找不到,她不見了

-但怎麼會? 算了,滾出去,你這蠢材

我會找到她,即使必須將整個巴黎都燒光我也要找到她

 


Hellfire, dark fire

Now gypsy, it's your turn

Choose me or your pyre

Be mine or you will burn

 

地獄之火,黑暗之火

現在,吉普賽人,輪到妳了

選擇我,或者火刑架

成為我的人,否則妳將被燒死

 

Chorus:

Kyrie Eleison  (Lord, have mercy)

 

合唱:

願主垂憐

 

Frollo:

God, have mercy on her

 

佛洛羅:

願上帝憐憫她

 

Chorus:

Kyrie Eleison  (Lord, have mercy)

 

合唱:

願主垂憐

 

Frollo:

God, have mercy on me

 

佛洛羅:

願上帝憐憫我

 

Chorus:

Kyrie Eleison  (Lord, have mercy)

 

合唱:

願主垂憐

 

Frollo:

But she will be mine

Or she will burn

 

佛洛羅:

她將屬於我,

否則她將被燒死!

 

 

arrow
arrow

    iruril 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()